Vznik strachu a ako s ním začať pracovať

Ak ste čítali môj článok Všetko je v hlave, zistili ste, že aj náš strach zo šoférovania začal tam a práve tam ho potrebujeme najskôr začať riešiť.

Z vlastnej skúsenosti a aj od ostatných žien viem, že sa to ľahšie povie, ako uskutoční.

Preto by som vám chcela dať viac poznatkov a viac pomôcť, aby ste získali také AHA momenty a spojili si to sami so svojim strachom a jeho vznikom. Myslím si, že veľa vecí, z toho, čo si tu teraz povieme poznáte, ale skôr si to neuvedomujete alebo na to zabúdate.

Ako môže náš strach vzniknúť?

Poďme sa teda bližšie pozrieť na jeho vznik. Náš strach môže vzniknúť rôznymi spôsobmi. Sami sme mohli prežiť nejakú negatívnu situáciu, na základe ktorej sme začali mať strach zo šoférovania. Alebo sme ho od niekoho prevzali, zobrali sme si ho teda za svoj. Mohlo to byť od niekoho z rodiny, alebo od nejakého kamaráta/známeho.

Často stačí aj keď pozeráme každý deň správy, kde sa vždy dozvieme veľa negatívnych informácií, ktoré nám náš strach ešte zväčšujú. (Preto sa snažím správy  nepozerať a ako som sa dozvedela aj od žien na mojom seminári, takisto prestali pozerať tieto informácie).

Prečo je to tak? Možno to už poznáte a možno ešte nie. Kam zameriavame svoju pozornosť, to rastie. Teda, keď si samé v hlave rozoberáme svoje obavy, prípadne sa o tom s niekým rozprávame a do toho nášho strachu večer pozeráme informácie, kde sa komu čo stalo, tak sa sústredíme len na to negatívne a preto náš strach rastie ešte viac.

Túto skutočnosť si môžete sami overiť a vyskúšať. Toto platí nie len pri šoférovaní alebo všeobecne. Teda napríklad. Ak sa niekomu nevieme dlhšie dovolať, tak si postupne v hlave môžeme vykresľovať, čo sa mu asi stalo. A ako si v hlave vykresľujeme negatívne obrazy, naše obavy o toho človeka, sa postupne zväčšujú.

Keď ale tomu neprikladáme žiadnu váhu a povieme si, že ten dotyčný má asi len vypnuté zvonenie a ideme sa venovať niečomu inému, (teda sa nezameriame na nič negatívne) tak v nás nemôže strach rásť.

Čo teda z toho vyplýva?

Pred tým, než idete šoférovať, sa teda potrebujete zamerať na niečo iné ako je váš strach. Ako to teda urobiť?

Sama viem, že zo začiatku je to ťažké, pretože náš strach už má veľké rozmery. Naša myseľ sa vie na 100% sústrediť iba na jednu myšlienku a záleží len od nás akú myšlienku si vyberieme.

Kedysi som k autu pristupovala len so strachom. Keď som si ale začala uvedomovať to, čo som vám vyššie popísala, začala som prichádzať k autu, ako k prostriedku, vďaka ktorému sa doveziem tam, kam potrebujem. Začala som sa sústrediť na samotnú cestu a cieľ cesty. V hlave som si predstavovala ako šoférujem a ako sa doveziem do svojho cieľa. Teda som sa zamerala na pozitívne informácie a výsledok.

Zo začiatku sa vám môže stať, že aj napriek snahe, vám v hlave neustále vyskakujú negatívne predstavy. A váš vnútorný hlas vám hovorí, nemáš na to, nevieš to. Je to úplne normálne,  veď presne toto sme podporovali v sebe niekoľko rokov. Tak teraz nemôžeme chcieť, aby to všetko len tak zmizlo.

Nechajte tomu čas a uvidíte, že keď budete používať tieto pozitívne predstavy, váš mozog to prijme za novú skutočnosť a bude sa podľa toho správať. Začnete si spájať šoférovanie s niečím príjemným. Vďaka predstavám si vlastne postupne  „preprogramujete“ a zmeníte svoje nastavenia v hlave.

Ak si chcete prečítať viac, kliknite a stiahnite si krátky ebook tu.